Majowie używali 260-dniowego kalendarza wieki wcześniej niż sądzono
Odkrycie, że Majowie ustawiali swoje znaczące struktury zgodnie z 260-dniowym kalendarzem, jest dowodem na to, że kultury mezoamerykańskie używały go o wiele wcześniej niż dotychczas znano.
Zrozumienie, w jaki sposób te starożytne kultury wykorzystywały sezonowo i astronomicznie powtarzające się wydarzenia, aby pomóc określić cykliczne migracje zwierząt lub czas siewu i zbiorów, okazało się bardzo trudne, ponieważ nie ma żadnych źródeł pisanych z tego okresu. Teraz jednak archeolodzy byli w stanie udowodnić stosowanie tego zaawansowanego systemu kalendarzowego, badając astronomiczne ustawienie setek budynków ceremonialnych.
Do tego celu wykorzystano technologię LiDAR (Light Detection And Ranging), czyli technologię laserową, która wykorzystuje impuls lasera do przechwytywania pomiarów, które mogą być wykorzystane do tworzenia trójwymiarowych modeli i map obiektów i środowisk. We współczesnej archeologii już dawno okazało się, że jest to niezwykle skuteczne narzędzie do wykrywania śladów zatopionych cywilizacji, ponieważ może pomóc w identyfikacji dowodów na istnienie starożytnych budynków, dróg i innych konstrukcji stworzonych przez człowieka, które przez wiele stuleci zostały przykryte przez gęsty wzrost roślin i drzew. Jak piszą badacze w swojej pracy opublikowanej w czasopiśmie
Science Advances, swoje oparte na lidarze badania archeologiczne przeprowadzili na obszarze 84 516 km2 łączącym strefę rdzenia Olmeków z zachodnią niziną Majów, gdzie udało im się zarejestrować łącznie 33 935 kompleksów architektonicznych i grup kopcowych. Wśród nich było 478 kompleksów ceremonialnych należących do starożytnych cywilizacji Olmeków i Majów w okresie od 1100 r. p.n.e. do 250 r. n.e.
W tym czasie kultury mezoamerykańskie były jeszcze w początkowej fazie rozwoju, a ludzie zaczynali ewoluować od łowców-zbieraczy, którzy byli w ciągłym ruchu, do osiadłych osadników i zwracających się ku rolnictwu.
Ich budowle często miały kształt prostokąta z płaskim placem (plaza) otoczonym rzędami kopców, wydłużonymi strukturami i piramidami. Jak wiele ówczesnych mezoamerykańskich konstrukcji, budynki były starannie ustawione względem słońca, księżyca, a nawet planet naszego układu słonecznego. Jednym z tych starożytnych miejsc jest Aguada Fénix, największa budowla w całej prehiszpańskiej historii obszaru Majów, która, jak się uważa, służyła jako astronomiczna platforma widokowa.
Co zadziwiające, te nowe badania pokazują, że wiele struktur jest wyrównanych z przesileniami, dniami kwartalnymi lub cyklami księżycowymi w 260-dniowym roku. Na przykład, niektóre struktury są ułożone tak, aby zbiegały się ze wschodami słońca 11 lutego i 29 października, które dzieli dokładnie 260 dni. Znaleziska te są więc pierwszym wyraźnym dowodem na to, że Majowie posiadali zaawansowaną wiedzę o gwiazdach sięgającą co najmniej 1100 r. p.n.e. Jest to również najstarszy znany dowód na istnienie 260-dniowego kalendarza. W cyklu 260-dniowym 20 nazw dni biegnie od jeden do 13, co daje całkowity cykl 260 dni. Jest to system kalendarzowy uważany za stosowany jedynie w kulturze mezoamerykańskiej. Nikt nie może powiedzieć na pewno, dlaczego używali takiej liczby dni w cyklu, ale teorie wahają się od jakiegoś znaczenia numerologicznego, rolniczego czasu lub nawet ludzkiej ciąży (ponieważ 260 dni to prawie 9 miesięcy).
Dla Majów i innych mezoamerykańskich grup etnicznych szczególnie ważne były liczby 20 i 13, kojarzone z częściami ciała ludzkiego, pewnymi bóstwami i płaszczyznami kosmicznymi. Chociaż dane autorów badania są niewystarczające do wyjaśnienia pochodzenia 260-dniowego kalendarza, prowadzą ich do faworyzowania dwóch alternatywnych scenariuszy, z których każdy łączy numerologię i planowanie rytuałów.
Oba scenariusze mają związek z rolnictwem i porami roku i wymagałyby dość zaawansowanej wiedzy o cyklach układu słonecznego. Warto zauważyć, że większość struktur związana jest z datami w lutym i marcu, czyli w szczycie pory suchej. W tym czasie rolnicy byli uwolnieni od pracy na polu i mogli poświęcić się takim zajęciom jak zgromadzenia, zbiorowe rytuały i prace budowlane. Badacze sugerują, że wprowadzenie 260-dniowego kalendarza było w jakiś sposób związane z pojawieniem się rolnictwa i rosnącym zrozumieniem wśród kultur tego, co działo się na niebie nad nimi.
Amon
www.strefa44.pl
www.strefa44.com.pl