Pokazują dziwny świat: co starsi rdzennych plemion powiedzieli naukowcom o malowidłach jaskiniowych Amazonii?
Naukowcy z University of Exeter rzucili ostatnio nowe światło na enigmatyczne malowidła naskalne rozsiane po Amazonii, proponując unikalną interpretację, która podważa konwencjonalne założenia dotyczące ich znaczenia. Te starożytne dzieła sztuki, odkryte w kolumbijskiej Amazonii, od dawna fascynują archeologów i antropologów, a odkrycia zespołu z Exeter dodają ekscytującą warstwę do trwających badań nad ich znaczeniem.
Aby rozwikłać tajemnice tych dzieł, naukowcy zwrócili się do ważnego źródła wiedzy: rdzennej starszyzny plemiennej, która do dziś zamieszkuje ten region. Kolumbijska Amazonia, bujny i odległy obszar, jest domem dla tysięcy tych imponujących artefaktów skalnych, zgodnie z raportem Phys.org. Poprzez dogłębne badania starszyzny plemiennej, naukowcy starali się wypełnić lukę między współczesnym zrozumieniem a starożytnymi perspektywami, które ukształtowały te dzieła.
Same malowidła naskalne są żywą galerią przeszłości. Większość z nich przedstawia szczegółowe sceny dzikich zwierząt - jaguarów, jeleni i ptaków - przeplatane z obrazami polowań. Wyrzeźbione w ścianach jaskiń i schroniskach skalnych, obrazy te mają ponad 11 000 lat i oferują wgląd w dawno miniony świat. Szczególnie zdumiewające dla naukowców było jednak ujawnienie przez starszyznę intencji stojących za tymi dziełami sztuki. W przeciwieństwie do pierwotnej hipotezy, że obrazy były zwykłymi obrazami codziennego życia artystów lub ich naturalnego otoczenia, starsi wyjaśnili, że miały one znacznie głębszy, bardziej symboliczny cel.
Zgodnie z ustnymi historiami aborygenów udostępnionymi zespołowi, starożytni artyści nie tylko dokumentowali swoje otoczenie - wyrażali coś znacznie głębszego. Twórcy tych dzieł, często specjaliści od rytuałów lub szamani, wykorzystywali obrazy jako medium do łączenia się ze światami duchowymi.
Sztuka, jak ujawnili starsi, była wizualnym wyrazem transformacji, uchwyceniem metamorfozy ciał ludzkich i zwierzęcych, gdy przekraczały one granice między światem fizycznym a metafizycznym. Rysunki nie były zwykłymi przedstawieniami polowań lub przetrwania, ale służyły jako pomost między dwoma wymiarami, kodując relacje między społecznościami ludzkimi a istotami nie-ludzkimi, które czcili lub napotkali w swojej kosmologii.
Jamie Hampson, główny autor badania, podkreślił znaczenie tego odkrycia. Wskazał, że sztuka naskalna zawiera bogactwo wglądu w to, jak te starożytne społeczeństwa amazońskie postrzegały swoje miejsce we wszechświecie.
Obrazy oświetlają nie tylko ich interakcje ze światem materialnym - roślinami, zwierzętami i krajobrazami - ale także ich zaangażowanie w niewidzialne siły, które kształtowały ich wierzenia i rytuały.
Ta interakcja między tym, co materialne, a tym, co duchowe, oferuje głębsze zrozumienie tego, jak te społeczności żyły w harmonii ze swoim środowiskiem i radziły sobie ze złożonością życia. Odkrycia te mają daleko idące implikacje dla przyszłych badań. Dzięki tej nowej perspektywie naukowcy są teraz gotowi zagłębić się w kulturowy i historyczny kontekst sztuki naskalnej i odkryć warstwy znaczeniowe, które pozostawały ukryte przez tysiąclecia.
Oświadczenia starszyzny wywołały nową ciekawość co do motywów tworzenia tych dzieł i zrodziły pytania o rolę rytuału, tożsamości i kosmologii we wczesnych społeczeństwach ludzkich. Podczas gdy zespół University of Exeter kontynuuje swoją pracę, współpraca z rdzenną ludnością kolumbijskiej Amazonii podkreśla znaczenie integracji żywych tradycji z badaniami archeologicznymi i zapewnienia, że głosy przeszłości - i teraźniejszości - odbijają się echem w harmonii.
Amon
www.strefa44.pl
www.strefa44.com.pl