NASA buduje rakietę jądrową, która dotrze na Marsa w zaledwie 45 dni
NASA planuje budowę nowego typu rewolucyjnego napędu, który mógłby znacznie skrócić czas podróży dla misji na Marsa i mógłby być stosowany w rakietach już w 2027 roku. Misje załogowe na Księżyc są możliwe, ponieważ nasz satelita znajduje się tylko około 380 000 kilometrów od nas i dotarcie tam zajmuje zaledwie kilka miesięcy, ale jeśli kiedykolwiek zamierzamy przewieźć ludzi na Marsa - podróż, która normalnie trwa ponad 7 miesięcy - potrzebne są środki transportu, które mogą osiągnąć ten cel znacznie szybciej.
W miniony wtorek, podczas prezentacji na konferencji
2023 American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) w Maryland, administrator NASA Bill Nelson podkreślił, że wysłanie ludzi na Czerwoną Planetę to cel, który ostatecznie wymaga opracowania nadzwyczajnych, nowych technologii napędu statków kosmicznych. W szczególności odniósł się do faktu, że obecny czas podróży z Ziemi na Marsa jest zbyt długi, aby zrealizować taką załogową misję i że skrócenie drogi powinno być najwyższym priorytetem.
Dlatego, jak powiedział, NASA będzie teraz współpracować z należącą do Pentagonu Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA), aby "opracować i zademonstrować zaawansowany napęd termiczny rdzenia, rewolucyjną technologię, która umożliwi Stanom Zjednoczonym rozszerzenie możliwości przyszłych załogowych misji kosmicznych."
W ramach umowy NASA dołączy do programu DARPA Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations (DRACO), który rozpoczął się w 2021 roku. Celem programu jest opracowanie termicznego silnika jądrowego, który będzie wykorzystywany przez eksperymentalny statek kosmiczny zaprojektowany przez DARPA. DARPA opracuje reaktor jądrowy i silnik dla tej rakiety atomowej, którą agencja i NASA mają nadzieję polecieć w ramach demonstracji kosmicznej już w 2027 roku. Nelson nazwał partnerstwo "ekscytującą inwestycją w przyszłość ludzkiej eksploracji kosmosu", jak również "ważną inwestycją w dotarcie na Marsa".
W tym celu NASA i DARPA
opublikowały porozumienie międzyagencyjne, które określa role i obowiązki obu agencji. Nakłada on na NASA ostateczną odpowiedzialność za rozwój i produkcję termicznego silnika rakietowego o napędzie atomowym. Jednak umowa daje również DARPA odpowiedzialność za "eksperymentalny pojazd NTR (X-NTRV)", statek kosmiczny, który będzie napędzany planowanym jądrowym silnikiem rakietowym, a DARPA jest również odpowiedzialna za eksploatację i utylizację X-NTRV na orbicie.
Amon
www.strefa44.pl
www.strefa44.com.pl